Projektsalg: Træng gennem støjen og bliv synlig
af Per Parslev
af Per Parslev
Billedet overfor er fra det centrale New York. Og nej, det er ikke fordi jeg anbefaler, at være synlig der med dit boligprojekt. Men billedet illustrerer det veritable tæppebombardement af reklamebudskaber og sanseindtryk, som vi udsættes for i dagligdagen.
Som om det ikke var nok, skal vi også – imellem tøjvask, indkøb og bestyrelsesmøde i antenneforeningen – lige forholde os til Facebook opdateringer fra de 300 nærmeste venner, læse og sortere vores emails – både på arbejde og privat, tjekke breaking news på nettet og huske Moster Annas fødselsdag.
Kort sagt: vores opmærksomhed er yderst flygtig og kortvarig.
Spørgsmålet er: Hvordan fanger du den potentielle investor eller købers opmærksomhed om lige dit byggeprojekt, når den gennemsnitlige dansker udsættes for godt 3000 reklamebudskaber? Hver eneste dag…
Jeg mener du bør sørge for tre ting:
A) At dit budskab er relevant
B) At din indsats har størst mulig effekt
C) At du er til stede, hvor din målgruppe er
Som modsvar til alt det ”støj”, vi oplever, udvikler vi et ”reklamefilter”. Filteret sorterer groft sagt alt fra, der ikke er relevant for os, eller som taler ned til os. I udformningen af budskabet bør du derfor tage udgangspunkt i, hvad en køber har behov for at vide, frem for hvad du ønsker at sælge. Det skal frem så faktuelt og neutralt som muligt. Selv om det er fristende at give den gas med tillægsordene, så drop salgstalen og hold det kort og skarpt. De fleste kan godt tænke selv.
Billeder og tekst er mere effektiv kommunikation, end kun tekst – og film fungerer mere overbevisende end kun billeder. Overvej derfor at kombinere 3D visualiseringer af byggeprojektet med filmanimationer, der samles i en præsentationsfilm. Det har vi uddybet i vores blog om hvorfor billeder er bedre end ord, samt 4 gode grunde til at film fungerer endnu mere optimalt end billeder.
Sammenhæng og helhed er væsentlig for at få eksponeret dit byggeprojekt. Her er mit bud på 7 steder, du bør være synlig:
1) Sociale medier
Få lavet en animationsfilm eller en film med billedpræsentation af projektet og læg det på Youtube og Vimeo. Det giver dig mulighed for at sende direkte links til filmen til interesserede, ligesom de bliver synlige for brugere på de to platforme, hvis du vælger de rigtige søgeord. Som bonus gør det dig mere søgbar i Google, der også viser resultater af billeder og film ved søgninger.
Læg projektet på din LinkedIN firmaprofil og del også opslaget fra din private profil. Husk i opslaget at lave et link til din hjemmeside, evt. projekthjemmesiden (se punkt 3) eller ejendomsmægleren. Du kan løbende lave opdateringer på, hvor mange der er solgt, eller hvis der har været presseomtale af projektet.
På Facebook lægger du også opslag op, og her kan du godt tillade dig at være lidt mere frisk i tonen eller vinklen og bede dine venner om at dele opslaget. Både på LinkedIN og Facebook kan du sponsorere dit opslag, hvis det er en bestemt målgruppe eller geografisk område, du gerne vil have budskabet ud til. Har du eller din virksomhed en Instagram profil, så få billederne på der, så de kan ses og deles.
OBS: Tænk over at sociale medier har fået deres navn af en grund. At være social betyder ikke at tale til folk, men med folk. Styrken ved sociale medier er muligheden for dialog og involvering. I dine opslag bør du tænke ind, hvordan du kan opfordre til og styrke dialog og involvering, ligesom du selv bør være klar til at reagere hurtigt.
2) Egen hjemmeside
Naturligvis skal billeder og film på din egen hjemmeside og ejendomsmæglerens hjemmeside. Det kan være som nyhed på forsiden, eller en særlig underside om projektet, som du kan bruge som ”landing-page”, dvs. en side du henviser direkte til fra søgninger, annoncer eller egne links. Film kan med fordel indlejres på hjemmesiden fra Youtube eller Vimeo og afspilles automatisk, når siden åbner.
3) Lav en separat projekthjemmeside
Især til boligprojekter kan vi kraftigt anbefale at lave en helt ny hjemmeside – med egen adresse- forbeholdt projektet. Indholdet kan være billeder, film, beliggenhed, nærområde, plantegninger, materialebeskrivelser og mulighed for at skrive sig op eller holde sig orienteret om, hvad der er solgt. En projekthjemmeside giver den besøgende mulighed for at danne sig et godt indtryk af boligerne, og hele din øvrige markedsføring kan henvise til siden og trække besøgende derind
4) Husk at søgemaskine-annoncere og optimere
Især Google Adwords kan være effektivt i salgsperioden, hvis det er en projekthjemmeside, da det virker umiddelbart og relativt hurtigt. Husk også Google Re-marketing, hvor alle besøgende på din hjemmeside efterfølgende kan blive eksponeret for dine bannerannoncer, når de surfer på nettet – og dermed kan blive ledt tilbage til din side igen. Boligkøb er et overvejelseskøb og har ofte en længerevarende beslutningsproces, så du er interesseret i at besøgende kommer igen senere.
5) Annoncering er svært at komme udenom. Brug relevante hjemmesider, Google display annoncering eller annoncering i relevante trykte medier og outdoor. En ejendomsmægler eller reklamebureau har ofte forskellige pakker, som er et godt sted at starte. Hold budskabet enkelt og led folk ind på projekthjemmesiden f.eks. ”Nye lejligheder, tæt på centrum”, se mere på www.xxxxx.dk.
6) Trykt salgsmateriale
Selvom vi lever i en digital tidsalder, er der intet som at stå med noget fysisk i hånden og der er stadig mange, som gerne vil side i ro og mag og kigge ting igennem. Trykt materiale har ydermere den fordel, at levetiden er længere end et opslag på sociale medier. Det tages med hjem, ligger måske et stykke tid på skrivebordet og vises til andre, hvormed du fastholder opmærksomheden længere. I og med at der allerede er lavet tekst, billeder m.v. til hjemmeside og andre platforme, er det ofte ikke så bekosteligt at få trykt en flot brochure.
7) Presse
Flotte film eller billeder giver større chance for presseomtale. Find en god overskrift eller god vinkel på dit byggeprojekt. Tænk ikke på hvad du gerne vil sige, men på hvad der kunne være interessant for læseren at høre om og for journalisten at skrive om. Se mere om at skabe presseomtale til dit byggeri.
Et sidste råd:
Selvgjort ikke altid velgjort. Få professionel hjælp til at udarbejde og udsende pressemeddelelser, lave 3D visualiseringer, hjemmeside, søgemaskineoptimering eller lave en social medie plan. Det betaler sig i længden og du kan i stedet fokusere på dine primære kompetencer – og de forhåbentlig mange kundehenvendelser, du modtager.
Held og lykke med projektsalget.