Sådan får dit byggeprojekt presseomtale

af Per Parslev

Der er mange fordele ved at få presseomtale af dit byggeprojekt. Afhængigt af situationen kan omtalen for eksempel bevirke at projektet bliver solgt hurtigere, det kan gøde jorden for ændringer i lokalplan eller det kan bruges til information til lokalsamfundet – og så kan det markedsføre din virksomhed i forhold til kommende opgaver. Presseomtale kan altså være mange penge værd.

Sådan får du omtale af byggeprojektet

En ting er, at presseomtale øger opmærksomheden om dit byggeprojekt, og at det kan vise sig at være mange penge værd. En anden er, hvordan kommer du så langt – altså hvordan får du netop dit byggeprojekt i medierne?

Det hele starter med den gode historie. Den gode historie om dit byggeprojekt kan være forskellig alt efter, hvilket medie du ønsker omtale i. Den gode historie til lokalavisen er måske, at der endelig sker noget på den forfaldne grund, der har været en skamplet i byen i årtier, mens den gode historie til fagbladet er, at I bruger nogle nye særligt miljøvenlige byggematerialer.

Eksempler på vinkler og gode historier i forbindelse med et byggeprojekt kan være:

“Byens nye vartegn”
“Byggeprojekt færdigt to måneder før forventet”
“Lokal arbejdskraft skal sikre, at tidsplanen holder”
“Stor interesse for projekt xxx – halvdelen allerede reserveret”
“Nye innovative boliger til studerende”
“Konkurrenter skaber prestigeprojekt sammen”
“Ny teknologi skaber store materialebesparelser”

…og så videre. Tænk ikke på hvad du vil sige, men sæt dig i mediet og journalistens sted. Hvad er interessant for dem at viderebringe til deres læsere?

Find relevante medier

Gør dig nogle tanker om, hvad du gerne vil opnå med presseomtalen – er det et salg, er det goodwill fra naboerne eller branding over for samarbejdspartnere? 
Dine svar gør det nemmere for dig at vælge, hvor du skal satse på at få omtale – og dermed hvordan du skal vinkle din historie i pressemeddelelsen.

I byggerelaterede medier som online eller byggeblade, kan du sætte fokus på noget, der er særligt ved lige netop dit byggeri – designet, byggemetoden, tidsplanen, specielle materialer eller løsninger m.m. Lokale medier som lokalaviser og lokale websites er ofte interesseret i en lokal vinkel samt at vise nyt om udviklingen i nærområdet.

Det kan også være en menneskelig historie: ”Fynsk ildsjæl kæmper for…”, ”lokal iværksætter hjælper flygtninge i arbejde”, ”40 år i byggebrancen og still going strong…” osv.

Godt billedmateriale kan bane vejen til spalterne

Fælles for forskellige medier er, at gode billeder eller videoer øger muligheden for at få presseomtale. Tænk på hvilken rolle billeder spiller i avisen, i fagbladet eller online. De kan være afgørende for, om din opmærksomhed bliver fanget, og du vælger at læse en bestemt artikel.

Journalisterne ved, at der skal vises billeder sammen med teksten, og hvis du ikke servicerer dem med billeder, så skal de selv ud at skaffe dem. Og det kræver tid og kan i visse tilfælde være en svær opgave. Hjælp derfor journalisten ved at vedhæfte billeder af dit byggeprojekt sammen med pressemeddelelsen.

Særligt 3D visualiseringer eller animationer er gode, da de afslører, hvordan det kommende byggeprojekt kommer til at se ud. Det gør hele historien mere levende 
og interessant for læserne, og øger dermed chancen for presseomtale endnu mere. 

Omtale på egne kanaler

Når du har fået presseomtale, så husk også at gøre opmærksom på dette på din virksomheds egne kanaler som for eksempel hjemmeside, sociale medier, osv. Dermed får presseomtalen fornyet liv, når andre deler dit indhold med deres netværk. Det kan have stor værdi, da mange opfatter presseomtale som et kvalitets stempel.

Held og lykke med omtalen. 

Præsentationsfilm
Brochure og tekst